Scroll of gebruik de pijltoetsen om te navigeren

Canada 2018 – Dag 1: We gaan!

De eerste blog van onze reis door Canada!

Inmiddels is het woensdag 2 mei, 5.30 uur lokale tijd als ik start met dit bericht. Een reis van vele eerste keren. We hebben nog niet veel gevlogen, 2 keer heen en terug naar Griekenland. Maar de grote oversteek hadden we nog nooit gedaan. Welkom eerste jetlag 🙂
Om 23.00 uur lokale tijd was ik al in de overtuiging dat het ochtend was.. dat klopte ook wel, maar niet op het continent waar we ons nu bevinden. Ik heb gelukkig nog een paar uurtjes geslapen, maar om 4 uur was het echt over met de pret. Ach nu heb ik nog even tijd gehad om een mail te sturen naar de campground in Vancouver voor de laatste drie nachten.

Maar laat ik bij het begin beginnen…

Zondag 29 april was er op Schiphol een stroomstoring geweest, waardoor er flink veel vertragingen waren die dag en ook nog op maandag.

Gelukkig hebben we daar op onze vertrekdag – 1 mei geen problemen meer van ondervonden. Wel was er een stormwaarschuwing, maar gelukkig had dat voor ons geen consequenties. We vertrokken iets later dan gepland, maar kwamen ruim voor de geplande aankomsttijd aan, we hadden wind mee 🙂

De dag voor vertrek zijn we vast naar een hotel gegaan in de buurt van Schiphol. Minder stress op de heenreis leek ons een fijne voorbereiding. Een goede actie bleek omdat er stakingen werden aangekondigd in het busvervoer.

Onze reis zou gaan via bus, metro en trein. De vertragingen vanwege de stakingen vielen mee en we konden rustig op pad!

Tot de shuttle.. op Schiphol werden we opgehaald door een Shuttlebus die ons naar het hotel zou brengen. De bus werd helemaal volgestampt met toeristen en koffers.

De buschauffeur was redelijk overspannen en probeerde met 2 woorden engels de toeristen in toom te houden. Bij onbegrip ging de buschauffeur zijn vragen niet verduidelijken met een betere uitleg, maar door harder te gaan praten… bij het tweede hotel (wij waren de derde stop) was het al zo ver dat de buschauffeur de sleutel uit het contact van de bus haalde en niet meer verder wilde. Uiteindelijk gingen we toch en konden we ons nog net op tijd uit de bus frommelen toen we voor het hotel stopten.

Oké, eerste reisdoel gehaald 🙂 Prachtig hotel trouwens! Tulip-Inn ergens op een industrieterrein, maar prachtig van binnen. Het bleek een gerenoveerde gevangenis, maar daar was niets meer van te zien.

We hebben lekker gegeten en na het eten zag ik naast ons een aantal mensen zitten, waarvan er 1 een trui aan had van Amsterdam University, maar de andere een trui van team Ontario.. hmm.. zouden het Canadezen zijn? Dat zou wel heel leuk zijn!
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of dat klopte. En inderdaad, deze mensen waren Canadezen. Dat werd een superleuk gesprek met tips over en weer. En we werden uitgenodigd om vooral de volgende keer naar Ontario te komen.

Aan alle leuke dingen komt een eind dus ook aan deze toevallige ontmoeting. Gauw gaan slapen en dan ontbijten en naar het vliegveld!

Door deze, wat andere planning dan we dachten, waren we vergeten om het camperverhuurbedrijf in Canada te bellen om een tijdstip voor Pick-up af te spreken. We hadden al eerder gebeld, maar toen bleek dat het pas 3 dagen van te voren kon. 3 dagen van te voren bleek een zondag, toen was de lokatie niet beschikbaar. Bij aankomst in Calgary stonden we op het punt te gaan bellen toen er een mailtje van het verhuurbedrijf in mijn mailbox stond. Ze hadden vast een tijdstip gepland: ze komen ons om half 9 ophalen. Wow is dat ff mooi! In de aankondiging stond tussen 13.00 uur een 16.00 uur waardoor de dag om te reizen wel eens heel kort zou kunnen zijn.
Maar, we worden dus straks al opgehaald. Supertof!

Ik vergeet helemaal te vertellen hoe we het vliegen hebben ervaren. Ik vond het geweldig! We keken wat films, we keken naar buiten, naar de enorme ijsvlakten waar we overheen vlogen en we werden heel regelmatig voorzien van eten en drinken door het vriendelijke KLM-personeel. Ze vonden het wel wat opmerkelijk dat we alleen water dronken en geen wijn of whisky, maar ach, het was allemaal supergoed verzorgd.
Het opstijgen was heel gaaf, het vliegen was heel rustig, we hadden extra beenruimte geboekt, dat was ook heel erg fijn en de landing was heel rustig. Echt een mooie ervaring!

Vanaf Calgary Airport werden we opgehaald met een shuttle naar het hotel, dat ging gelukkig een stuk relaxter! Na het inchecken zijn we nog even gaan pinnen en een rondje te gaan lopen om de benen te strekken en wat frisse lucht te inhaleren. In Nederland was het immers al avond terwijl in Canada de middag net gestart was. Om in het goede ritme te komen wilden we niet gelijk naar bed. Nou ja, dat wilden we eigenlijk wel, maar leek niet verstandig.

Toen ik naar de lucht keek en een vliegtuig de landing in zag zetten, werd ik me er wel heel erg van bewust dat het toch wel apart is dat we een paar uur geleden ook uit diezelfde lucht kwamen en ineens voet zetten op Canadese grond. Eigenlijk heel onwerkelijk!

We zijn bij Chop geweest – een steakhouse vlakbij het hotel en werden weer voorzien van goede ideeën voor de reis door onze serveerster Laura die ergens ook nog een deeltje Nederlands bleek te zijn.

Om 19.00 uur vielen we om van de slaap en hebben we onze bedden opgezocht.

Morgen gaan we de camper ophalen en boodschappen doen en op naar het eerste National Park waar we op een campground gaan slapen zonder faciliteiten.

Het avontuur is begonnen!